2 مهر 1402
تهران، خیابان آزادی، تقاطع قریب
بازی

بازی های کسب درآمد در وب 3.0

بازی های کسب درآمد در وب 3.0 و بلاک چین

بازی‌های Play-to-Earn یا بازی های کسب درآمد صنعت بلاک چین را متحول کرده‌اند. GameFi و متاورس تبدیل به تیتر اخبار شده‌اند و بازی‌های بلاک چین هم‌اکنون رقیبی برای بازی‌های رایج هستند. با این وجود که این صنعت چشم‌اندازهایی عالی دارد، اکثر پروژه‌های بازی وب 3،0 شکست می‌خورند. اما چرا؟ مگر توسعه‌دهندگان بازی‌های وب 3،0 چه چیزی را فراموش کرده‌اند؟

چرا مردم به بازی های کسب درآمد وب 3،0 علاقه‌مند هستند؟

بازی های کسب درآمد وب 3،0 بر سه فاکتور اصلی پایه‌گذاری شده اند: مکانیک بازی برای کسب درآمد، فناوری‌های بلاک چین و مفهوم متاورس.

جذابیت بازی های کسب درآمد کاملاً واضح است: در بازی‌های عادی، معمولاً این گیمر است که باید پول پرداخت کند، اما در بازی های کسب درآمد این وضعیت کاملاً برعکس است. گیمرها برای فعالیت‌های درون‌بازی خود پاداش‌های پولی دریافت می‌کنند. «از بازی لذت ببرید و پول بگیرید!» معامله خوبی نیست؟

بلاک چین به وب 3،0 اجازه می‌دهد تا غیرمتمرکز باشد، و احتمالاً این موضوع برای گیمرها اهمیت بیشتری دارد. بلاک چین می‌تواند شفافیت را تضمین کند و در عین ناشناس ماندن، مالکیت کامل گیمر بر دارایی‌های درون بازی را فراهم می‌کند. و حتی امکان تولید محتوای کاربر را فراهم می‌کند که این موضوع به محافظت از دارایی‌های کاربران کمک می‌کند. علاوه بر این، بلاک چین اساساً مکانیک بازی های کسب درآمد را با انجم تراکنش‌های سریع، ارزان و ایمن فعال می‌کند و به بازی‌ها اجازه می‌دهد از NFT استفاده کنند.

و در نهایت، مفهوم متاورس وجود دارد. یک ایده نسبتاً قدیمی که به دلیل پیشرفت در فناوری‌های بلاک چین، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، به حالت بالفعل درآمده است. متاورس جهانی است که واقعیت‌های فیزیکی و مجازی در آن ادغام می‌شوند. اساساً این کانسپت متاورس است که باعث افزایش محبوبیت GameFi شده است. به هر حال، بازی های کسب درآمد مبتنی بر بلاک چین چیز جدیدی نیستند. بازی‌هایی مانند CryptoKitties از اواخر سال 2017 بر روی بلاک چین اتریوم بارگذاری شده‌اند. پیشرفت در واقعیت مجازی و افزوده همراه با مفاهیم متاورس و GameFi ، بازی‌های بلاک چین را واقعاً لذت‌بخش کرده است.

با این حال، در حالی که برخی از پروژه‌ها با موفقیت از بیشتر یا حتی تمام مزایای ذکرشده استفاده می‌کنند، اکثر بازی‌های وب 3،0 به طرز شگفت‌انگیزی در انجام این کار شکست می‌خورند.

مشکلات بازی های کسب درآمد مدرن

نخستین و واضح‌ترین مشکل کنونی در صنعت GameFi این است که بسیاری از تیم‌ها حتی سعی نمی‌کنند محصولی را به مخاطبان خود ارائه دهند. آن‌ها فقط یک کمپین بازاریابی راه‌اندازی می‌کنند، مقداری NFT را mint می‌کنند، آن‌ها را می‌فروشند و با پولش ناپدید می‌شوند. مشابه این وضعیت مابین سال‌های 2017-2018 برای ICO ها اتفاق افتاد.

پررونق‌ترین بخش این بازار، کلاهبرداران زیادی را به خود جذب کرد. بنابراین بهترین توصیه برای گیمرها این است که از خرج کردن پول برای پروژه‌هایی که نمی‌توانند دسترسی اولیه بازی را برایتان فراهم کنند، پرهیز کنید.

اما برخی توسعه‌دهندگان هم وجود دارند که تلاش می‌کنند محصول مناسبی به گیمرها ارائه دهند، اما اغلب در ارائه گیم‌پلی سرگرم‌کننده و جذاب شکست می‌خورند. به نظر می‌رسد که بسیاری از تیم‌ها فکر می‌کنند اگر انگیزه مالی برای انجام بازی‌شان وجود داشته باشد، لازم نیست آن را جذاب و لذت‌بخش طراحی کنند. در بدترین موارد، «بازی» شامل کلیک کردن روی یک دکمه برای انداختن چند تاس مجازی است. گرافیک پایین، صدای ضعیف و ضعف هنری اغلب بخش جدانشدنی این بازی‌ها هستند. بنابراین بازی‌های بلاک چین، اکثر گیمرهای «سنتی» را ناامید می‌کند. به طوری که اغلب آن‌ها دیگر نمی‌خواهند محصولات GameFi را حتی ببینند!

همچنین، با وجود استفاده زیاد از متاورس در بازاریابی بازی های کسب درآمد، اکثر محصولات GameFi در واقع از آن استفاده نمی‌کنند. اگر دنیای مجازی از یک بازی تشکیل شده باشد و نه هیچ چیز دیگر، به سختی می‌توان آن را متاورس نامید. در نتیجه، «متاورس» اغلب به عنوان یک چیز ساختگی تعبیر می‌شود که هیچ چیزی پشت آن نیست.

و در نهایت، علی‌رغم این‌که تمرکززدایی در هسته فناوری بلاک چین قرار دارد، توانایی گیمرها برای تأثیرگذاری واقعی بر بخش‌های مالی بازی، معمولاً محدود است. برای مثال، دارایی‌های NFT معمولاً «همان‌طور که هستند» بدون هیچ گزینه آپگرید یا سفارشی‌سازی فروخته می‌شوند.

راه موفقیت

خوشبختانه، برخی از بازی‌های وب 3،0 هستند که می‌توانند به طور کامل از تمام امکانات تکنولوژیکی خود استفاده کنند و گیمرها را سرگرم کنند. یکی از بهترین نمونه‌ها، Axie Infinity Shards است. این بازی یک گیم‌پلی سرگرم‌کننده دارد و با این که از کیفیت لول A جهانی دور است، اما با استانداردهای مستقل، تصاویر و صداهای زیبا گزینه‌ای مناسب برای بازی کردن است. علاوه بر این، توسعه‌دهندگان آن به طور مداوم متاورس بازی را پرورش می‌دهند. آن‌ها همواره مجموعه‌های جدید NFT و فایل‌های رسانه‌ای و راه‌های جدیدی برای تعامل گیمرها به بازی اضافه می‌کنند. Axie Infinity Shards گواه خوبی بر این است که جذابیت و سرگرمی مهمترین عامل برای موفقیت یک بازی کسب درآمد در وب 3،0 است. این بازی موفق ترین بازی در میان بازی های کسب درآمد در بازار امروز است.

همچنین پروژه‌های بازی وب 3،0 دیگری نیز وجود دارند که بر گیم‌پلی تکیه می‌کنند و حتی بیشتر از Axie Infinity از مزایای دنیای متاورس استفاده می‌کنند. به عنوان مثال Sandbox را در نظر بگیرید. این بازی وب 3،0 در مسیری کاملاً متفاوت قدم برداشت.

Sandbox در درجه اول بر محتوای ایجاد شده توسط کاربر متمرکز است. این بازی یک متاورس با زمین‌های فراوان است که گیمرها می‌توانند هر آن‌چه را که می‌خواهند بخرند و در آن‌جا بسازند. این کار بسیار ساده به نظر می‌رسد. بازی‌ Sandbox در میان گیمرهای سنتی نیز بسیار محبوب است. بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که این ایده در وب 3،0 جواب بدهد. علاوه بر این، بلاک چین به محافظت از ساخته‌های کاربران کمک زیادی می‌کند.

MNNT

اکوسیستم MNNT حتی جاه‌طلبانه‌تر است. مجموعه‌ای از بازی‌ها، کلکسیون‌های NFT و سریال‌های انیمه‌ای که در متاورس Andrometa جمع شده‌اند.

مایکل کریستین، مدیرعامل MNNT در مورد این بازی توضیح می‌دهد:

«اگر صادقانه بگویم، اکثر بازی های کسب درآمد خسته کننده هستند. آن‌ها شبیه بازی‌هایی هستند که بجای Play-to-Earn باید آن‌ها را Work-to-Earn (کار کن تا پول بگیری!) نامید. رویکرد ما در این بازی متفاوت است. گیمرها در مقابل همدیگر قرار می‌گیرند و برای جوایز نقدی واقعی می‌جنگند. جایی که مهارت‌ها و استراتژی‌ها به اندازه تجهیزات درون بازی مهم هستند. درست مانند هوش و مهارت شما در پوکر که به اندازه کارت‌هایی که دستتان است مهم هستند».

مایکل کریستین، مدیرعامل MNNT

علاوه بر این، MNNT یک پروتکل منحصر به فرد برای اطمینان از قابلیت تعامل همه NFT ها در سراسر جهان Andrometa ایجاد کرد. به عنوان مثال، می‌توان با شخصیت‌های NFT مانند بازی Meta Smash Fighters بازی کرد. اکوسیستم این بازی مبارزه‌ای همچنین جای خود را در مجموعه انیمه We are the Outkast باز کرد. این سریال نیز توسط خود دارندگان این NFT کارگردانی شده است.

امروزه بیشتر بازی های کسب درآمد وب 3،0 حتی از بدترین بازی‌های جهان هم بدتر هستند. با این حال، پروژه‌هایی مانند Andrometa در MNNT ، پارادایم تثبیت‌شده صنعت گیمینگ وب 3،0 را با ارائه تجربه‌ای پیشرفته‌تر به کاربران و اثبات این‌که بازی های کسب درآمد می‌توانند واقعاً سرگرم‌کننده باشند، تغییر می‌دهد. در نتیجه ممکن است دنیای گیمینگ زودتر از آن‌چه که فکرش را می‌کنیم، تغییر کند.

منبع: HackerNoon   نویسنده: ماریا لوبانوا

Leave feedback about this

  • کیفیت
  • قیمت
  • خدمات

PROS

+
Add Field

CONS

+
Add Field
Choose Image
Choose Video
X